Nog een paar nachten en dan breekt het carnaval los in een wereld waar nog steeds evenveel verdriet, zorg en angst is voor dat wat er is, of dat wat dreigt te gebeuren. Een paar dagen feest vieren om afstand te nemen van dat wat je liever niet ziet of waarvan je los wilt komen. Aswoensdag zet ons daarna weer met beide benen op de grond. De wereld is na carnaval nog niet veranderd.
Het liefst zouden we onze kinderen beschermen en weghouden van pijn, verdriet, angst, eenzaamheid en vele andere duistere dingen in het leven. Maar kinderen weten dat de wereld vol angst is, ze worden zelf geconfronteerd met, soms diep, verdriet. Zij weten dat er geen makkelijke oplossingen zijn. Dat echte troost vinden niet goedkoop is, maar pijn en moeite kost en een mysterie nodig heeft.
Kinderen voorleven of hen in de waan laten dat het lam en de leeuw nog steeds naast elkaar liggen bij ons in het paradijs, en dat er geen kruis is, is valse hoop. Dat laat hen juist in diepe eenzaamheid achter. Alleen met schuld en schaamte, paniek en pijn, wanhoop en woede, verlies en verdriet.
We gaan de veertigdagentijd in. Een tijd van inkeer. Van droeve ernst zeggen sommigen. Een tijd waarin we geconfronteerd worden met het kruis. We gaan erdoorheen. Zes weken, veertig dagen lang. Steeds weer. Om meer te leren over onszelf, over de Heer van Pasen en over dat Geheimenis.
Wat hopen we dat de verhalen van Godly Play , in deze tijd, helpen om met kinderen onderweg te zijn, langs al deze duistere grenzen. Om tijd en ruimte te krijgen daar stil te staan, en er doorheen te komen. Hoop te hebben op het vinden van het Licht door al het gebrokene heen.
Hoe zal jouw tocht zijn?
We wensen je Gods goedheid en de kracht van de Geest onderweg.
Zoals elk jaar kun je de Veertigdagentijd, de tijd van voorbereiding op het geheimenis van Pasen, met je gezin, je klas, je kinderkerk of kring met volwassenen doorleven. Gebruik jij daarvoor ook de verhalen van Godly Play? Of zou je er meer over willen weten? Zou je graag willen weten welke verhalen je kunt vertellen?
Hier staan wat kennismakingsmogelijkheden én verhalen van Godly Play op een rijtje die je kunnen helpen in de voorbereidingstijd en met Pasen.
- Je hebt nog geen verhalenboeken of materialen: de Nederlandstalige verhalenboeken 1 tot en met 4 kun je vinden via boekhandel of internet. Hier is informatie én een inhoudsopgave van de verhalen van deze boeken te vinden. De materialen voor het vertellen van de verhalen kun je online bestellen: de links hiervoor vind je ook op onze website. Tijdens de trainingen en studiedagen kun je alle boeken ook bij ons kopen.
- Je bent nieuwsgierig naar Godly Play en zou je graag op de manier van Godly Play thuis willen voorbereiden op Veertigdagentijd en Pasen. Daarvoor was er een webinar op 9 februari 2022. Deze is dus helaas al voorbij. Wil je dit toch nog erg graag meemaken geef je dan op via info@godlyplay.nl. Zijn er meer dan 5 mensen dan organiseren we alsnog een extra webinar. Tijdens de webinar krijg je tips om dit verhaal thuis of in je kerk te brengen en uit te werken. Na afloop is er een aftermail met informatie.
- Misschien zoek je wel inspiratie voor de geloofsopvoeding thuis rond Veertigdagentijd en Pasen. En zou je deze Pasen graag meer doen dan een verhaal uit de Kinderbijbel voorlezen. De vorige optie is dan ook interessant voor jou!
- Je bent geïnteresseerd in Godly Play’s manier van vertellen en wilt zelf een paar verhalen horen en er mee kennismaken? Dan zijn de introductiedagen echt iets voor jou.
- Je bent al wel getraind in Godly Play en je wilt je samen met anderen voorbereiden, of/en je wilt graag materiaal lenen, of dit samen in kerk of school doen met een andere verteller? Richt je dan tot je regiokring in de buurt.
- Je zou graag net iets anders dan andere jaren de verhalen willen vertellen, zoals gebeurt in Stories of God at Home. Dat kan! Als getrainde verteller kun je in onze winkel gratis meerdelige veertigdagentijd- en Pasenverhalen voor thuis downloaden, vanuit het boek: Stories of God at Home van Jerome W. Berryman. Het bijbehorende materiaal is ook bijgevoegd en kan geprint worden op dik papier. Maak er eventueel tasjes van voor ouders met materiaal voor thuis en geef voorafgaand een avond voor ouders. Wil je de materialen aan hen uitdelen? Dat mag als je het voor eigen kring gebruikt.
- Welke verhalen zijn geschikt in de Veertigdagentijd en Pasen?
- De Heilige familie. Deel 1, verhaal 4. Een kernverhaal dat zowel een gelijkenis, een heilig verhaal alsook een liturgisch verhaal is. Dit verhaal kun je bij elke wisseling van de liturgische kleuren vertellen. Deze veertigdagentijd is een tijd van de kleur paars, we komen dan uit een groene tijd. Met Pasen is de kleur wit. Dit verhaal is het verhaal van de herschepping van de wereld. De menswording van Christus verandert alles. En het verandert ook de manier waarop we onszelf verstaan, en elkaar, en de Schepper en de schepping om ons heen. Geboorte, leven, dood en de opstanding liggen allemaal besloten in dit verhaal.
- Het geheimenis van Pasen. Deel 3, verhaal 1. Dit is een verbredingsverhaal. Het belicht de veertigdagentijd net vanuit een andere invalshoek. Het kan een verhaal zijn dat je op Aswoensdag vertelt, of op de eerste zondag van de veertigdagentijd. Als je de gezichten van Pasen niet vertelt zou je het ook op een ander moment in die zes weken kunnen vertellen.
- De 7 gezichten van Pasen. Deel 3, verhalen 2 tot en met 8. Deze verhalen gaan over het leven van Jezus. Van zijn geboorte tot aan de opstanding. Je vertelt elke zondag in de veertigdagentijd een verhaal, of als dat niet anders kan, cluster je een aantal. De verwonderingstijd vindt plaats in stilte: er is tijd en ruimte om een beeld of voorwerp bij de plaat van het verhaal te leggen. Het voorwerp helpt om dit deelverhaal van Jezus beter te begrijpen, het helpt je om er dichterbij te komen. De Godly Play at home versie van dit verhaal kent verwonderingsvragen die een mooi (familie)gesprek op gang brengen
- Misschien wil je wel een verdiepend verhaal vertellen in deze veertigdagentijd? Een verhaal wat past in de veertigdagentijdscyclus is het verhaal van Maria, de moeder van Jezus (verhalenboek 4, verhaal 6). Je zou eerst de Heilige familie en dan het geheimenis van Pasen kunnen vertellen. De week erna het verhaal van Maria. Als je de materialen van dit verhaal niet op tijd binnen krijgt, kun je ze vrij eenvoudig zelf maken of verzamelen.
- Op Palmpasen, de zondag aan het begin van de Stille week kun je goed het verhaal vertellen van Jezus en Jeruzalem voor de oudere kinderen. Het past bij de Gezichten van Pasen (6 en7). Zij zullen het boeiend vinden om de plattegrond van Jeruzalem te zien, er mee te spelen en de verhalen te kunnen plaatsen in de ‘maquette’. Het helpt hen om dichterbij de werkelijkheid te komen van Jezus zijn laatste dagen in Jeruzalem. Dit verhaal is voor opgeleide vertellers gratis in de winkel te vinden. Als je niet tijdig aan het vertelmateriaal kan komen is het ook een idee om je eigen model te bouwen van lego of andere blokken, kartonnen verpakkingen en kokers. Het maakt niet uit wat je gebruikt. Je zou dit zelfs buiten kunnen maken en ermee werken en spelen. Binnenkort staat er in de winkel een document klaar dat is vertaald uit het Engels met een aantal suggesties om (thuis) te werken met dit verhaal van de Stille Week.
- Voor kinderen die al lange tijd vertrouwd zijn met Godly Play zou het tijd kunnen zijn om de vier verhalen van De Grootste Gelijkenis te vertellen. Deel 4, verhaal 1 tot en met 4. Dit doe je wanneer de nieuwsgierigheid van de kinderen je daartoe oproept of wanneer jijzelf, als verteller, je in het bijzonder geroepen voelt om hen uit te nodigen om zich betrokken te voelen bij de ongrijpbare aanwezigheid van Jezus..
- En dan is daar nog De legende van de paaseieren. Het wil iets vertellen waarom we paaseieren schilderen en hoe we dat doen. De legende vertelt over een oude man die tijdens Pesach in Jeruzalem komt om zijn eieren te verkopen.
- De kruisen. Verhalenboek 3, verhaal 9. Dit verhaal is een verkenning van een heilig symbool. Juist in deze veertigdagentijd kan een kind zelf besluiten om een kruis te maken tijdens zijn of haar verwerkingstijd. Op dat moment is dit een geschikt verhaal. Op de reactie bij de verwerkingstijd “Ik ga een kruis maken”, kun jij antwoorden: “Welk kruis dan wel?” en dan dit verhaal aanbieden. Ook wanneer een kind helemaal niets kan bedenken om te maken kun je het mandje met kruisen halen en bezig gaan met dit verhaal. Daarna zou je kunnen vragen : “wat voor (ander) kruis zou jij willen maken dat past bij jouw leven”. Dit verhaal kun je zo ook individueel aan een kind vertellen in de verwerkingstijd.
Hoe jij deze Veertigdagentijd ook ingaat, we wensen je een goede voorbereiding op het mysterie van Pasen. Het is een lange tijd en sommigen zeggen dat het een droevige tijd is. Er gebeurden daar toen in Jeruzalem droevige dingen, zoals er altijd en overal veel is dat droevig is en ernstig maakt. Met Pasen vieren we dat alles binnenstebuiten, op de kop en omgekeerd raakt. Droevige ernst en vrolijkheid komen samen en worden een feest van diepe vreugde.