Godly Play op school, kan dat? Het antwoord is ‘ja’! Al een heel aantal jaren wordt Godly Play op verschillende scholen gebruikt. Protestants Christelijke-, Rooms Katholieke-, en Openbare basisscholen zetten Godly Play in. En niet alleen in het regulier onderwijs, ook in het speciaal onderwijs. Elk op eigen wijze.
Waarom zou je Godly Play op school gebruiken?
Stel je eens voor dat er godsdienstonderwijs zou zijn dat…
- kinderen begeleidt in hun spirituele groei
- kinderen kennis, vaardigheden en waarden meegeeft
- gebruik maakt van meerdere zintuigen: kijken, horen, voelen en soms zelfs proeven
- tegemoet komt aan de behoefte van kinderen om zowel geest, lichaam en ziel te voeden
- kinderen een taal biedt om zich in te begeven rond grote levensvragen
- communicatieve vaardigheden stimuleert
- ruimte geeft om na te denken en een eigen mening te vormen
- tijd geeft om te groeien
Welke verhalen bied je aan?
Godly Play is een curriculum van verhalen dat ontwikkeld is voor kinderen van 3 tot 12 jaar. In die tijd horen ze verschillende basisverhalen, verrijkingsverhalen en verdiepingsverhalen. Het mooiste is om 1x per week Godly Play in te zetten. Maar als start kan het ook heel goed als voorbereiding op de feestdagen. Bijvoorbeeld door het verhaal van Advent en Kerst te vertellen. Of als voorbereiding op Pasen (de veertigdagentijd), door bijvoorbeeld het verhaal van de gezichten van Pasen te gebruiken. Je kunt ook een verhaal kiezen dat aansluit bij de methode die je gebruikt.
Waar doe je Godly Play?
Godly Play kan in het klaslokaal, je vormt met de kinderen een kring op de grond. Als dat niet kan of lastig is, wijk je uit naar een speellokaal, een leegstaand lokaal of de bibliotheekhoek of de overblijfruimte. Ook kun je naar een kerk gaan, misschien is er zelfs wel een Godly Play ruimte.
Wie doet Godly Play op school?
Dit kan een getrainde groepsleerkracht zijn. Het kan ook de GVO-docent zijn. Maar het kan ook dat getrainde vrijwilligers van de lokale kerk bereid zijn om Godly Play op school te verzorgen.
Kan Godly Play met de hele klas?
Klassen kunnen soms best heel groot zijn. Het is mogelijk om Godly Play met 30 kinderen te doen, maar als de mogelijkheid bestaat is het de moeite waard om de klas te splitsen in twee kleinere groepen. Zo kunnen de kinderen het verhaal goed zien en is er voor iedereen de ruimte om zich hardop te verwonderen.
Hoe begin je?
Het beste is om te beginnen met het meedoen aan een Introductiedag. Na deze Introductiedag krijg je er al idee bij hoe je Godly Play principes toe kunt passen in je klas, zonder verhalen te kennen of materiaal te hebben. Dan is de weg vrij naar een drie daagse Basis-Verteltraining tot Godly Play verteller. Wil je nu al meer weten over Godly Play en haar uitgangspunten? Dan kun je het basisboek lezen en als extra het boek van Rebecca Nye, Kinderen en spiritualiteit.
De stichting Godly Play Nederland denkt graag met je mee hoe je Godly Play verder kunt inzetten in je school.
Lees hier ervaringsverhalen van Godly Play op school:
- op basisschool De Regenboog in Apeldoorn: “Ze spelen met het verhaal in hun hoofd”
- op basisschool Emmaschool in Apeldoorn: “Denk aan de langere termijn, je start en bouwt langzaam uit.”
- in het identiteitsonderwijs op katholieke scholen in Apeldoorn: ‘Eigenlijk,’ zegt Mariska, ‘doe ik niets. Ik geef alleen de ruimte ……‘